zondag, november 02, 2008

De terugkeer van de dansleraar ...

... van Henning Mankell is een spannend en vlot lezend boek dat ik, een trage lezer, redelijk snel heb uitgelezen. Dat is meestal het bewijs dat de kwalitiet van het boek zeer hoog lag.
Je kan gerust zeggen dat de tijd die ik nodig heb om een boek uit te lezen evenredig is met de uitmuntendheid van het boek.
Zelden stop ik met het lezen van een boek. Ook al valt hij tegen, in de meeste gevallen lees ik hem uit. Maar dan neemt het wel een hele tijd in beslag voor het zover is.

De terugkeer van de dansleraar is een meeslepend verhaal dat teruggaat (begint) naar de 2de wereldoorlog. Mensen met een nazistisch verleden, een speurder met kanker die zich vastbijt in een moordzaak die de zijne niet is, verrassende plotwendingen, alles zorgt voor een zwarte, beklijvende sfeer. In al mijn jeugdig enthousiasme kan ik het natuurlijk niet laten om in het begin mijn eigen hoofdverdachte aan te duiden. In de loop van het verhaal moet ik dan een paar keer bijsturen -een andere verdachte komt op de proppen of ik had het weeral mis- wat dan ook weer de kracht van het boek weergeeft. Lezers met een voorliefde voor spannend politiewerk moeten dit boek zeker lezen.

1 opmerking:

Gunther Selena Cujo Dorit zei

Elaba, ik zie je niet meer op de canicrossen ???