woensdag, oktober 28, 2009

Man Som Hatar Kvinnor



Mannen die vrouwen haten. Dat zeg ik niet en dat ben ik zeker niet, maar tis wel de titel van een prachtig, bloedstollend boek. Wijlen Stieg Larsson schrijver van deze uitstekende triller heeft een boek uitgebracht die ik bij de allerbeste klasseer van alle boeken die ik al heb gelezen. Karakters die zeer goed bij elkaar passen/niet passen en goed voorgesteld worden. Plotwendingen, goeien die later niet zo goed blijken te zijn en spanning tot de laatste pagina. In een mum van tijd heb ik dit meesterwerkje verslonden, vanavond ben ik begonnen aan het 2de deel; De vrouw die met vuur speelde.

2 hoofdpersonages, "Mikael Blomkvist" en "Lisbeth Salander". De één een iet wat oudere journalist, de andere een jong, mager punksterke die geen problemen heeft met computers, internet en met die kennis probleemloos kan binnendringen in ieders zijn privacy. Ondanks alles steelt Lisbeth de show, eens zien als dit ook zo is in de film.


Het voordeel is dat er nog een derde boek is, een nadeel is dat het dan voorgoed gedaan is. Ben nu ook in het bezit van de film. Alhoewel ik nu het verhaal en einde ken ben ik toch benieuwd wat ze er van gebakken hebben. Hopelijk hebben ze niet teveel afgeweken van het boek. tIs Zweeds kheb er vertrouwen in.

dAmerikanen hadden er anders weer iets superspectaculairs, Hollywoodiaans van gemaakt. Met één of andere Steven Seagal in de hoofdrol. Een geluk dat we daarvan gespaard zijn gebleven.

@Nico: De nieuwe DVL (Devillage) is geboren. Volgend jaar zal ik ze kunnen bijhouden en zullen ze mij niet meer losrijden ... in de LAGAAR. :-)
@Chris: kHeb al duathlons achter de rug en heb ze tot een goed einde gebracht. Met andere woorden, kheb de eindstreep gehaald. :-)
Binnenkort is er nog iets plezanters. Een run-bike-run. Ene loopt en de andere fiets. Wisselen mag je doen waar en wanneer je wil, je moet wel samen blijven tijdens de wedstrijd.

2 opmerkingen:

Chris zei

Ik heb die drie boeken ook verslonden! De film ben ik samen met Katrien gaan bekijken en we vonden hem allebei héél goed, ook al wisten we ongeveer wat ging gebeuren. De personages zijn goed gecast, vooral Lisbeth !

Francis zei

Heb den eersten al achter de rug, en dat ging idd heel snel. Betekent dus dat ik het goed vond. Den tweeden ligt al klaar, maar ben ondertussen nog met een stuk of wat andere aan het worstelen.
Net gelezen en heel goed: "De welwillenden" van Jonathan Littell. Niet voor gevoelige kijkers...