dinsdag, oktober 06, 2009

DACHAU

In de late namiddag zijn we met ons 3-en naar het concentratiekamp van DACHAU geweest. Dachau ligt maar enkele km's van onze cursusplaats, Fürstenfeldbruck, en ik vond dat we tijdens ons verblijf hier in Duitsland het concentratiekamp voor politieke gevangenen moesten bezoeken.



Een aangrijpend bezoek. 't Is raar om te zeggen dat het de moeite waard is maar iedereen die een beetje interesse heeft voor geschiedenis en die de afschuwelijke gebeurtenissen van vroeger "wil kennen" moet dit ooit doen als hij de gelegenheid krijgt.

Ik heb met verschillende Duitse collega's gesproken over mijn voornemens om Dachau te bezoeken. Hun reactie was, begrijpelijk, nogal aan de "vage" kant. Eén (militair) zei me dat hij het kamp enkele jaren geleden had bezocht en dat hij het emotioneel moeilijk had, iets waar hij zich als Duitser(s) voor schaamde. Hij was nog niet geboren in die periode.


Crematorium

Op 22 maart 1933 werd het kamp van Dachau opgericht als concentratiekamp voor politieke gevangenen. Dat enkele weken nadat Hitler Rijkskanselier werd. Het kamp stond model voor alle latere concentratiekampen en gold als "school voor geweld" voor de SS-ers die er verantwoordelijk waren. 12 jaar heeft het kamp bestaan en meer dan 200.000 mensen uit heel Europa zijn er gevangen gehouden. 43.000 hebben er hun leven gelaten.. Op 29 april 1945 kwam de bevrijding door de Amerikanen.
Info verkregen in het concentratiekamp van Dachau.

De gaskamer: Operationeel maar nooit gebruikt.

29 april is ook de datum van mijn verjaardag, 29 april 1945 , 'k zal het niet meer vergeten.

4 opmerkingen:

geert zei

ben er ook ooit geweest, toen ik nog op school zat. Er was toen ook een Duitse klas op bezoek, en enkele van die gasten hadden swastika's op hun vest genaaid ... kan je je zoiets inbeelden? Bij mijn weten de enige keer dat onze leerkrachten zo sterk de andere kant uitkeken toen wij (we hadden een 'leuk' groepje) op iemands gezicht gingen slaan ...

De Nico zei

Van 1945 ... en nog niet op pensioen ???

Steven zei

Yep ook geweest als klasuitstap, krijg er nog de kriebels en nare gedachten van.. de foto's alleen al :/

Anoniem zei

HOY
Iedereen
ziet ge da rood puntje op de landkaart van de bezoekers, dat ben ik, hi hi groeten uit MADRID
PS Ik heb maar een week nodig om radarbeelden te verstaan
groeten
martin