maandag, oktober 06, 2008

Uitgelopen ...

Startplaats van de lijdensweg

... en dat is ongeveer het enige positieve dat ik van de 42,195km kan zeggen. Dat zal me leren om aan een marathon deel te nemen zonder een deftige voorbereiding. 'k Zal het nooit leren. Maar volgend jaar doe ik opnieuw mee en dan met een betere voorbereiding (hoop ik). Eindtijd: 4hr25'36" als officiële tijd en 4hr24'34" als chiptijd (terug te vinden op de site van de marathon).

't Was koud, het regende en er was wind maar dat waren niet de elementen die me hebben laten afzien. Geen dertigers tijdens de voorbereiding en maar enkele twintigers die ik dan nog in 2 duurlopen (AM & PM) afwerkte. Regelmatig lopen is niet genoeg, km's maken is de enige goeie manier.

Alles buiten de race verliep prima. Na een ontbijt van spek, eieren, kaas met broodjes en 2 tassen chocolademelk, een ideaal ontbijt net vóór een marathon, ben ik omstreeks 0800hr vertrokken richting Jubelpark. In het gezelschap van 3 sportievelingen van de joggingclub Wevelgem namen we de metro (kwestie van niet teveel overbodige km's te maken) om op tijd en stond onze startplaatsen in te nemen. Alles was er prima geregeld wat we van de volledige organisatie kunnen zeggen.

Ik stond in de buurt van de 3hr59'59" pacer maar ik heb me niet laten verleiden om mee te lopen met die gasten. Rustig lopen en misschien mee inpikken als de groep van 4hr15' mij passeert. Aan de start kwam ik Koen tegen. Die liep een sterke marathon, allemaal te lezen op zijn blog. Ook Sven liep er een prachtige wedstrijd. Rond km 9 (Ter Kamerenbos - lus) zag ik Koen terug en ik dacht toen dat hij toch een redelijke achterstand had. 'k Had toen al beter moeten weten. Koen heeft ervaring genoeg en ik was veel te snel vertrokken voor mijn kunnen en mijn magere voorbereiding. 10km tijd 59'04".

Rond +/- km 20 passeerde ik winnaar Rik Ceulemans. Hij richting aankomst, ik richting Tervuren met nog vele, lastige km's te lopen. 21km tijd: 2hr06'40". Rond km 25 was bij mij het beste eraf en heb ik mezelf enkele bijnamen gegeven die niet in een fatsoenlijk en deftig blog kunnen gezet worden. In Tervuren was het dieptepunt bereikt. Zweten, moe, uitgeput en nog zo ver. Maar ik vertikte het om 1 meter te wandelen. Gelukkig was er een bevoorrading waar ik een banaan en een volledig flesje AAdrank binnenwerkte. Het ging weer beter. Vanaf toen dronk ik de sportdrankjes (bijna) volledig uit. Voordien nam ik slechts enkele slokjes. De groep van de 4hr15' passeerden mij, hen volgen is nooit in mij opgekomen. In hun zog snelde "ervaren Koen" mij voorbij, chapeau. 30km tijd: 3hr03'59".

Vanaf Sint-Pieters-Woluwe ging het dan weer verbazend "beter". Daar zat ik aan km 33 en kon ik beginnen aftellen. Ik zat ook in een klein groepje die iets sneller liep maar die ik kon volgen. Lopers die mij daarvoor hadden ingehaald werden nu met evenveel gemak gepasseerd door ons "uitgebroken en losgeslagen" groepje. Vreemd maar hoe dichter we kwamen hoe beter het ging. Het Jubelpark voorbij konden we nog iets sneller lopen en de laatste kilometer (dalend) naar de finish kon ik nog versnellen, grote passen nemen en nog enkele andere moedige lopers inhalen. De lijdensweg werd dus toch nog met een positieve noot afgesloten. I' ll Be Back!

11 opmerkingen:

Homer zei

Hela! Velen zouden tekenen voor zo'n tijd!! De weersomstandigheden waren zeker niet optimaal! Knap doorgebeten!!

Cremke zei

Eigenlijk was de marathon veel te kort, je kwam nog maar pas in form. Volgend jaar zeker de NVV mee doen, dan kan je u nog 58km uitleven.

Anoniem zei

Toch goed gefinisht! Je kan er alleen maar uit leren zoals je zelf aangeeft. En een marathon lopen is überhaupt een hele prestatie dus je mag heel tevreden zijn.

Anoniem zei

See you next year ... en 't ging toch beter op 't eind ... dus toch in vorm!

Anoniem zei

In deze weersomstandigheden was het moeilijk om een prima tijd neer te zetten.
Ik liep op vrijdag in gelijkaardige omstandigheden een halve en vond het al veel te ver.

Mooie foto met vier vertrouwde gezichten.

Anoniem zei

Sterke finish. Je hebt dus goed gedoseerd. Daar zit het dus zeker snor. Met een betere voorbereiding zit een tijd onder de 4 uur er wel in. Chapeau om in zo'n weer dergelijk avontuur te beginnen. Ik was gisteren van plan om 4 bedrijven te bezoeken, maar na 3 en een natte broek, ben ik huiswaarts gekeerd om een bakje warme koffie te drinken...(in atletiek noemen ze zoiets "opgave")... Etienne, proficiat!

Ralf, Loris en Kappo zei

Goed gelopen zenne, zeker met dat weer van gisteren, om geen hond door te jagen maar ge hebt het toch maar weer schoon gedaan!
Chapeau!

Steve Van Gysel zei

Knap gedaan zenne. Ik herken enkele van mijn momenten vorig jaar. Alleen ging het bij mij toen volledig niet (voorbereiding van slechts 25 km!!!). Knappe eindtijd en je hebt hetzelfde als ik. Zo'ne boost bij de finish dat je zegt: "hier kom ik ooit terug om revanche te nemen." Moeten we elkaar misschien hazen zoals in Oostende. Knappe prestatie man, je mag er fier op zijn!

http://paardterugopstal.skynetblogs.be zei

Gelijk hoe je deed het hé Ettiene met de weinige trainingen ook ,je liep hem uit en dat is al een hele prestatie zeker op deze zware marathon met een "hondenweertje" Chapeau !! en dikke proficiat !!

Anoniem zei

Proficiat Etienne, je hebt het toch maar mooi gedaan en het vergt karakter om zo door te zetten. Brussel is nu ook geen gemakkelijke marathon, je mag trots zijn op je prestatie!

Gunther Selena Cujo Dorit zei

Ondanks je eigen niet zo positieve verslag toch van harte gefeliciteerd hoor, een marathon uitlopen zonder te wandelen is al een hele prestatie !!! En elke keer leer je weer wat bij... ;-) en ik was helemaal niet jaloers op de weersomstandigheden, want in Uitbergen was het ook lekker modderig ;-);-);-) I love it !

Wel even reageren op "Regelmatig lopen is niet genoeg, km's maken is de enige goeie manier.". Ik dacht dat bij mijn eerste marathon ook, maar heb mij daarna later verleiden tot een trainingschema dat nooit > 25km ging, en het werd mijn beste tijd op de marathon... ik zou het dan de volgende keer ook weer opnieuw doen... Jouw ontbijt zou ik echter niet herhalen...;-)