maandag, november 13, 2006

Een vreemde eend


in de bijt ... dat ben ik. Als enige Vlaming tussen een vijftigtal Walen probeer ik mij staande te houden. Er zijn nog 2 andere Nederlandstaligen, maar die werken op een andere dienst en daar heb ik minder contact mee. Komt daar nog bij dat ik hier in versterking ben. Ik werk in Evere en zij zijn allemaal tewerkgesteld in Elsenborn wat wil zeggen dat ik de meeste niet kende. Problemen heb ik niet, de groep werkt professioneel en de collega's zijn zeer vriendelijk en sociaal. Al van in het begin was de sfeer prima en die is tot vandaag, ondanks de tegenslagen (2 crashes van UAV's), nog altijd zeer goed. Toch was het een aanpassing om hier te werken. Als beeldanalist van satellietfoto's kreeg ik nu te maken met beelden uit een vliegtuig (UAV, onbemand vliegtuig)). Het verschil is dat ik nu met beelden werk van op relatief lage hoogte, maar het grootste verschil is dat het bewegende beelden zijn. De UAV neemt met 2 camera's (1 Infra Rood) beelden en die bekijken en analyseren we in "real time". Met andere woorden, ik kijk op mijn PC naar een rechtstreekse uitzending van de gebeurtenissen boven Kinshasa. Zo kunnen we op een efficiënte manier de kritieke punten waarnemen en controleren. We observeren waar er problemen zijn om zo de mensen ter plaatse te informeren en te begeleiden. Op een klein scherm, in zwart-wit, is het niet evident om alle markante gebouwen en de voornaamste straten en wijken te lokaliseren en te herkennen. Na 60 dagen kan ik nu wel zeggen dat ik Kinshasa een beetje ken ... vanuit de lucht. Ik weet dat ze mijn inbreng appreciëren of hoe een vreemde eend zich toch ook een beetje zwaan kan voelen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

eindelijk weten we wie het brein is achter Google Earth

Anoniem zei

't zijn allemaal zwarte puntjes die je ziet zeker, die rap bewegen als 't moet. 't ziet er wel interessant uit.

Anoniem zei

Wanneer je terug bent kan je alleszins met een collega loper van op het werk trainen voor de lange duurlopen. Hou je goed en tot binnenkort.