zondag, september 03, 2006

Doel: het podium!

Vandaag werd te Loppem het Belgisch Kampioenschap Canicross gelopen. Mijn doelstelling was in eerste instantie het podium te mogen bestijgen. Nadien besefte ik dat een plaats in de top 5 ook niet mis zou zijn. Mijn hond moet ook nog willen en ik moet het ook nog kunnen! De opkomst was enorm, tevens een record voor de organisatie van Loppem. Om 1300hr was het eerste duo aan de start in de canicross. 71 teams zouden hem nog volgen. Overall winnaar werd WERY PHILIPPE met een Greyster. Zijn tijd: 14'56" (20km/hr) voor een 5km. Philippe was al eens Europees kampioen.
22 Kids liepen met hun lievelingshondje 720m (onder begeleiding). Geen tijden, iedereen prijs (medaille en geschenk) de eerste drie werden op het podium geroepen voor hun "moment de gloire".
Daarna was het tijd voor mijn cross. 92 runners namen het tegen elkaar op in de canirun, een wedstrijd van 2430m, maw een lange sprint. Mijn start ging volledig de mist in want mijn hond nam de verkeerde kant van de nadarafsluiting. Een paar keer gevloekt (binnenmonds), 't was mijn schuld, ik had mijn hond moeten leiden. Toch een 5-tal seconden verloren! Tijdens mijn cross - van start tot aankomst in het rood gelopen - had ik een slecht gevoel. Ik wilde nog sneller maar het ging niet. Na 1,5km had Zico er ook al niet veel zin meer in. Hij liep naast mij, als hij voor mij had gelopen en een beetje meer had getrokken, dan had hem dat toch een extra been opgeleverd vanavond.:-)
Einduitslag: 9'24" (15,5km/hr). Derde plaats in mijn leeftijdscategorie, toch brons. Ik mocht het podium dan toch eens beklimmen. 'k Zal hem toch maar dat extra been geven.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er nog andere lopers waren, met betere tijden maar die niet in aanmerking kwamen voor het Belgisch kampioenschap. Ook zijn er goede lopers die meeliepen in de canicross. Maar toch ... zeer tevreden en motiverend om verder te trainen met mijn runningmates.
Herinnert u zich deze nog:?
iedereen moet zijn berg oplopen, maar eens je er bent ...

5 opmerkingen:

David aka Letman zei

Ondanks een beetje een gemiste start toch nog op het podium, proficat! Weer een ervaring rijker en een fout(je) dat je niet meer zal maken in de toekomst.

Anoniem zei

dag etienne,
ik had wel al eens van canicross gehoord maar er nog nooit echt bij stil gestaan. Vind je het leuker om te lopen met hond? Het lijkt me alleszins een stuk lastiger om je ook nog eens te concentreren op de gedragingen van je hond. (mag je dat ook doen met een heel klein hondje, dat je in een rugzak kunt steken of zo?) groetjes. marco.

Stefaan zei

Lopen is plezant, met de honden lopen nog plezanter, ook op training. Alle rassen (en kruisingen) zijn toegelaten zolang ze maar medisch in orde zijn. De populairste rassen momenteel zijn de Jack Russels (en Border Collies). Kleine honden kunnen zeker hun "manneke" staan, alleen hebben ze niet dezelfde kracht om hun baasje te trekken als een grotere hond. Zeker eens proberen.Als ik de tijden zie van verschillende sportieve bloggers, dan zit er zeker een podiumplaats in voor jullie. In Wallonië organiseren ze regelmatig wedstrijden over langere afstanden. Ideaal voor een sterke, ervaren marathonloper en tevens een goede (afwisseling) voorbereiding.

Anoniem zei

proficiat Etienne. prachtprestatie.
Met een hond lopen, moet inderdaad iets speciaal zijn. Ik zou kiezen voor ne windhond...

Anoniem zei

toch mooi een podiumplaats!! Gefeliciteerd. En tsja, je kan zelf nog zo hard willen gaan, de hond moet ook de goede kant op gaan....Leuk om te lezen hoe het met zo`n run verloopt.