dinsdag, maart 09, 2010

Mil WK Cross Country - Dag 2.

Gisteren nog kunnen napraten in het "atletencafetaria" met de andere ploegverantwoordelijken. tWas plezant.

Vandaag was er een eerste training voorzien op het wedstrijdparkoer. In Oostende-Stene (de schorre) zal het donderdag allemaal gebeuren, dezelfde plaats/parkoer alwaar ook zondag de laatste manche van de "lotto cross cup" doorgaat.

Mijn eerste opdracht deze morgen was de Kenianen op tijd op de bus te krijgen. Niet simpel want die gasten zijn alleen in beweging te krijgen als ze een startschot horen. Constant met een pistool rondlopen is nu ook weer niet het meest populaire wat ik hier kan doen. Rijkelijk te laat kwamen we aan bij de bussen, de vrouwenploeg hebben we moeten achterlaten. Op het moment van het vertrek zaten ze nog rustig te ontbijten. Maar ik kan geen verkeerd woord over die mensen verzinnen. Allemaal zeer vriendelijke en sympathieke gasten.

De Keniaanse ploeg (mijn ploeg :-) ) was vol lof over het traject. Ze zien het duidelijk zitten. Tijdens de heenreis vroeg ik de coach wie er allemaal op het podium kon geraken. Hij nam de deelnemerslijst en stipte iedereen van zijn ploeg aan. Van zelfvertrouwen gesproken. Als ge weet dat bij de vrouwen- en herenploeg enkele deelnemers van de laatste "Olympische Spelen" bijzitten, dan weet ge dat er klasse aanwezig is.

Tijdens de training had ik en boeiend gesprek met de trainer. Ik vroeg hem hoe het kwam dat er daar zoveel talent zat. Ik kreeg uitleg over de Kalenjin tribe en de Kikuyu tribe. Zeer sterk en "gevaarlijk" zei hij met een ferme lach. Tijdens de training liepen er ook 2 lopers van de Franse ploeg mee. De trainer zei me dat het ook 2 Kalenjin-lopers waren. Ze zijn daar zeer fier op -hun- lopers die bij een ander land lopen.
Er zijn bij ons zoveel goeie lopers dat ze wel moeten "verdergaan".
Skoon!
Trouwens, bij Qatar loopt er ook nog een Kalenjin.

Daarna nog een paar keer samen op de foto (hopelijk sturen ze die door) en dan terug naar de basis. De uitstap naar Oostende laten ze links liggen maar morgenvoormiddag willen ze nog eens naar het parkoer. Speciaal voor de dames. Hopelijk krijgen we ze morgen mee.

Vanavond hebben we nog de openingsceremonie. Niet direkt het verplichte gedeelte waar de atleten naar uitkijken.
678: Sammy Kipketer

Morgen de namen van de atleten. Op google kan je dan hun rijkelijk loopverleden checken.

PS: Nu weten we ook waar den Decathlon hun naam zijn gaan halen voor hun loopartikelen.

2 opmerkingen:

Steven zei

amai, schitterend om zo dicht bij die topatleten te vertoeven! Ontsluier die geheimen maar ;)

Bert zei

Jawadde, mooi verslag Etienne.
Zag al in de uitslagen van de dames dat onze atletes 'verbleekten', amai!