zondag, oktober 01, 2006

Zaterdag - marktdag

Vandaag, zondag is het rustdag. De meesten gaan een uitstapje maken, ik blijf. 'k Heb nog wat slaap in te halen en vooral wat "leesachterstand" goed te maken. In het weekend worden er regelmatig uitstapjes georganiseerd, en aangezien ik hier nog vele weekends zal doorbrengen heb ik nog alle tijd om de omgeving te bekijken. Op zaterdag is er hier altijd een lokaal "marktje" met typische Afrikaanse "kunst"-werkjes. De prijzen zijn enorm hoog, onderhandelen is de boodschap. Doordat velen hier de taal,Frans, niet kennen kunnen ze hoge prijzen vragen. Vooral de Polen, Spanjaarden en Duitsers betalen in de meeste gevallen teveel. Als ik bij één van de verkopers naar de prijs vraag van een "origineel" masker, dan wilt hij voor mij onmiddellijk een speciaal prijske maken, want de Belgen, dat zijn z'n vrienden. Na mij kwam een Franse collega. Dat was toevallig ook zijn vriend en die kreeg ook een speciaal prijske. Wat verder bij een ander "kuntwerk"-kraam zag ik hetzelfde originele masker liggen. Toch eens naar de prijs vragen bij deze vreemde man. Die vreemde verkoper was de vriendelijkheid zelve. Ik, den Belg, was zijn vriend en ... ik kreeg een speciaal prijske. Hij zei het met zoveel geheimzinnigheid alsof hij dat voor niemand anders zou doen. Om kort te zijn, al de mensen op het marktje waren allemaal dikke vrienden van elkaar en iedereen kreeg speciale prijskes en kortingen. Uiteindelijk nog altijd niets gekocht. Maar lang zal ik het niet meer volhouden. Volgende zaterdag is er weer markt en misschien krijg ik dan wel een superprijske.

1 opmerking:

Anoniem zei

afdingen is blijkbaar de boodschap ! Succes ;-)