woensdag, oktober 11, 2006

Paradijselijk Congo


Zondag heb ik een binnenlands reisje gemaakt naar de watervallen van ZONGO. De trip over een goede 100km duurde 4 hr (3,5 hr bij de terugreis). Vooral de laatste 50 km waren moeilijk wegens de slechte staat van het "wegdek". Ons voertuig, een Unimog-truck, was het enige vervoermiddel om daar te geraken, met een gewone auto is het gewoon niet te doen. De eerste kilometers waren door de "minder" welvarende wijken van Kinshasa. Armoede en levensomstandigheden die wij Europeanen niet voor mogelijk houden. Eens Kinshasa voorbij konden we genieten van de prachtige natuur die Congo (en Afrika) te bieden heeft. Langs de wegen hebben we regelmatig nederzettingen gezien waar de levensomstandigheden niet veel beter waren, maar waar de mensen toch een zekere enthousiasme en blijheid toonden. In de meeste gevallen werden we met toejuichingen onthaalt en werd er veel "Mundele" (blanke) geroepen. Kinderen renden mee en wuifden naar ons. Hier waren de mensen veel vriendelijker dan in Kinshasa zelf.
Bij de waterval (Zongo) hebben we een kleine trekking gedaan om de natuur (jungle) van dichtbij te bewonderen. De schoonheid van dit stukje natuur is niet te beschrijven, de foto's spreken voor zichzelf ... maar niet genoeg. In feite moet je er geweest zijn om er ten volle van te genieten. Een unieke ervaring, een stukske paradijs die ik alleen kende van de filmkes en boekskes en waar ik nu kon in rondwandelen. Mijn picknik, die mij nog nooit zo goed smaakte, heb ik langs de oever van de rivier genomen, een 100-tal meter van de waterval, die voor een heerlijke achtergrondmuziek zorgde. Ik heb genoten!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo papa! Wat klinkt het daar allemaal zo puur en prachtig! Beetje eden-achtig, niet? Hopelijk kan ik ook ooit zo'n mooie reizen maken é pap ;) neem maar veel fotootjes!! en van die negerkindjes, als ze echt meewillen mogen ze hoor van mij!! kheb nog extra bed staan op mijn kamer!! hou je goed papa en don't let the bedbugs byte!!! dikke zoen xxxxxxxx

Anoniem zei

wow, mooi hoor. Zal inderdaad echt genieten zijn.

Anoniem zei

WATTE?? Ze riepen 'blanke' naar jullie??? Je hebt toch een klacht bij het Centrum voor Rascismebestrijding neergelegd hé??
Anderzijds ... een tripje met een Unimog ... je doet me dromen van een tijd toen de dieren nog spraken en ik in legerdienst was. Amuzeer je daar in 'den Congo'!

Anoniem zei

't ziet er daar inderdaad schitterend uit. En dan nog met de Unimog op stap. Ik ben in mijne jonge tijd, chauffeur geweest in 't leger. 'k ken die Unimog dan ook vrij goed. Dat was nog eens "plezant" rijden(?).

Anoniem zei

ziet er inderdaad paradijselijk uit !