maandag, oktober 09, 2006

Eerste wedstrijd in Afrika

Zaterdag was het zover, mijn eerste loopwedstrijd op Afrikaanse bodem gelopen. Overal ter wereld (volgens de organisator) waar er een Poolse gemeenschap is werd op zaterdag gefeest en in ons geval ook gelopen. De naam van het gebeuren:"The Polish Knife Commander Run". Het is een wedstrijd over 6,3km (of 12,4km voor de atleten), start voorzien om 0800hr. Zo vroeg omdat het anders te warm is om nog op een gezonde manier aan sport te doen. De hitte is trouwens niet de enige vijand, ook de enorme polutie is een gevaar. Er waren voorafinschrijvingen voorzien maar 1/3 van het deelnemersveld had het nog niet gedaan of had pas op het laatste moment beslist om mee te doen. De organisatie, volledig in Poolse handen en niet voorzien op deze laattijdige inschrijvingen, maakten er een complete chaos van. Gelukkig zijn er een paar anderen bijgesprongen om te helpen want één van de obstakels was de taal. Ikzelf (ik was al ingeschreven) heb me het lot van de Belgen aangetrokken en met een vertraging van een 15-tal minuten is de wedstrijd dan toch op gang geschoten. Toch raar als je in het startvak naast een Duitse collega staat met hetzelfde borstnummer. Hij is maar rap een ander gaan halen aangezien zijn nummer er eentje was van de "laattijdige" inschrijvingen.
Dit alles is geen kritiek maar alleen maar een beschrijving van de omstandigheden. Ik ben blij (bewondering) dat mensen (de Poolse delegatie), voor het plezier van anderen, hun handen uitsteken en een wedstrijd willen organiseren. Dat maakt het leven alhier nog plezanter.
Start en zoals altijd weer te snel vertrokken. Een vijftal Congolezen en één Franse deelnemer vertrokken als een pijl uit een boog, 'k heb ze teruggezien op de laatste rechte lijn naar de Finish. Zij waren wel aan het terugkeren om uit te lopen. De tijd van de eerste was rond de 21'. Te snel vertrokken omdat ik na 500m bij de eerste 15 zat en dat is niet normaal. Ik dacht dat de anderen zich aan het inhouden waren omdat ze wisten hoe lastig het nog ging worden op dit parkoer en is deze warmte. Maar wonder boven wonder, ik kon mij kunnen handhaven bij de eersten al waren mijn laatste 2km zeer zwaar. Zweten, dorst, zware benen. Uiteindelijk toch nog als 13de aangekomen met een tijd van 29'22". Tevreden, want amper gelopen de laatste weken, maar wetende dat de betere lopers aan de start stonden van de lange afstand. Laat ons hopen dat het niet mijn laatste wedstrijd was op Afrikaanse bodem.

1 opmerking:

Anoniem zei

Allez, 'tis eens iets anders hé, lopen in bloedheet Afrika. En toch nog 13e geworden... ;-) Proficiat hoor !