zaterdag, april 24, 2010

Vangen of vingen

Gisteren: 14,6 km - 1hr33'46" - 9,34km/hr
 Aangezien het mij niet ging lukken om op tijd in "Toeroet" te geraken heb ik maar een oefenstonde ingelast in de voormiddag. Een rustige duurloop van Evere naar Woluwe park en terug via oa het tram museum. Mooi toerke en een aangename temperatuur.
 
 
Bloggervriend Geert maakte mij attent op een "mogelijke" schrijffout in een vorig schrijfsel. (Er zullen er wel meerdere te vinden zijn in dit blogske) :-)
 
Geert ge moet weten dat wij, centrumwestvlamingen, en zeker in Izegem en omgeving, we redelijk veel het werkwoord vangen gebruiken (in alle mogelijkheden). Waarschijnlijk ook omdat er hier redelijk veel mensen "ze vangen". Eén van onze geliefde uitspraken ten opzichte van elkaar is:"hij vangt ze weer". Als het om een feit in het verleden gaat zeggen we nogal gemakkelijk:"hij vangde ze".
 
We kunnen dus zeggen dat vangen meerdere betekenissen heeft.
  1. Iets op-vangen. Bijvoorbeel een bal vangen. Of een vis vangen als die uit de lucht valt. Een vliegende vis die moe geworden is bijvoorbeeld.
  2. Een persoon vangen. Bijvoorbeeld een Brussels crimineel vangen. En direkt terug vrijlaten. (bij ons zeggen we dan "loslaten").
  3. Hij ziet ze vliegen, het trekt weer op niet veel wat hij zegt of schrijft.
Ge ziet, meerdere opties zijn mogelijk. Ge kunt natuurlijk ook een combinatie van deze 3 verklaringen hebben. Bij mij gaat het meestal om de 3de mogelijkheid met een vleugje 2 en 1.

Trouwens, hij vingde een vis bekt niet zo mooi als hij vangde een vis, nietwaar :-)))

3 opmerkingen:

geert zei

mijn oprechte excuses, Etienne ... ik wiste helemaal niet dat je ze vloegen zag en daardoor vingde ;-)

Steven zei

'k vind dat 'em er zich toch veel te gemakkelijk vanaf maakt, beter es trakteren ;)

Anoniem zei

Ik lees veel en graag je blog maar schrijf veel te weinig een berichtje. Hierbij een dikke proficiat met het huwelijk van je dochter. Nu weet ik bij wie ik te rade moet gaan bij (eventuele) dochterproblemen ! Ik heb er maar 2 ( 19 & 15 ) en voorlopig lukt het me nog ... Groetjes
Wim de olifant