zaterdag, april 04, 2009

Namen - Hotton

Zoals eerder reeds geschreven, gisteren hebben we -IVAC-ers- kunnen genieten van een mooie dag. Met onze sympathieke atletiekclub zijn we op "schoolreis voor volwassenen" geweest.
-
Om 0800hr zijn we vertrokken richting 't Zuiden om de taalgrens over te steken en eens te gaan luisteren hoe ze daar "werkten" in hun parlement. Ik ben overtuigd, na de uitleg in hun parlement van één van hun bekwame kabinetsmedewerkers weet ik nu dat ze zeggen dat ze werken (grapje). We zijn daar (overal) zeer warm, vriendelijk en enthousiast ontvangen geweest.

Foto boven: hier gebeurt het voor de Walen.
-

Het was op uitnodiging van de Waalse minister Philippe Courard (PS) dat we een bezoek konden brengen aan het Waals Parlement en ook aan zijn mooi gerestaureerd kabinet (die van de gouden douche - remember Arena) waar hij ons een zeer lekkere maaltijd voorschotelde. De minister was/is trouwens de jongste burgemeester in Wallonië namelijk van partnerstad Hotton.
Minister Courard & onze Didier Vandeputte (reisleider en tolk)
-
Daarna nog doorgereden naar Hotton om aldaar af te dalen in hun grotten. 't Is ook daar dat ik een beetje heb geëxperimenteerd met mijn kodakse. Verschillende foto's gemaakt met verschillende manieren van belichten. Er zitten een paar goeie tussen, laat ons zeggen 5% van al mijn pogingen. Ik ben een optimist.

Na de donkere grotten waren de vissen en kikkers aan de beurt. In het "Goderis Huis - Centrum van interpretatie van de rivier" konden we uitleg krijgen over de plaatselijk zwemmende fauna. Ik heb het hier wel over de verschillende vissoorten, kikkers en salamanders.

Foto boven: de directrice van het huis die haar uiterste best deed om ons in het Nederlands aan te spreken.
-

Mag ik hier opmerken dat wegens tijdsgebrek de uitleg over de kikker te vroeg werd afgebroken en dus onvolledig was. Een terugkeer om de volledige, uiterst interessante levensloop van onze kikker te aanhoren en aanschouwen dringt zich op! Bestuur van IVAC!!! Dat we nadien meer tijd zullen hebben om te genieten van het plaatselijke godendrankske nemen we er dan maar bij.
-
Na nog een stop om de innerlijke mens te versterken waren we terug in Izegem rond 2230hr. Iedereen tevreden, ikke toch, over deze mooie zonnige uitstap. Onder het motto:" 't Moet niet altijd lopen zijn bij den IVAC!" verwacht ik binnenkort een volgende "schoolreis". IVAC-ers met een goed idee (zijn er slechte?) Koen verwacht uw voorstellen! :-)


Foto boven: 49 IVAC-ers zullen het Waals Parlement bezoeken, het gebouw links.

Foto boven: Big smile. Linda op stap ondanks haar gipsverband. Als ze maar kan "panderen".

Foto boven: 4 lieve IVAC dames die duidelijk genieten van de reis.

Foto boven: Den boel hier efkse saboteren. Foto boven: 't Was lekker. Bernard, net herbegonnen met fietsen en lopen, is een goed eterke.
Foto boven: Effen uitrusten bij een ... "falussymbool"?
Foto boven: Een fooi zoeken voor de gids. Lastig in een donkere grot.
Foto boven: Onze "zeer enthousiaste" gids (met Ollandse roots) neemt onze kado in handen.

Foto boven: Karlos:"Trek eens aan het vingerke". Ann:"Trek er eens zelf aan".

Op mijn vorig bericht (hieronder) is er een link naar alle foto's!

Geen opmerkingen: